Roestschade bovenste bevestiging veerbalg

geplaatst door: op: 21 jul 2014, 23:30 uur

Een collega heeft een 34 jaar oude drie assige Floor oplegger afgekeurd. De laatste as is gestuurd. Om het voertuig weer op de weg te krijgen is de grootste kostenpost diverse roestschades.
De eigenaar heeft opdracht gegeven om het te repareren. Hierbij heb ik mogen assisteren. Nu is er discussie ontstaan over de beoordeling van de roestschade aan de bovenste bevestiging van de veerbalg. Deze bestaat uit een plaat van 8 mm dik, die onder het knoopunt van de langsligger en een dwarsligger is gelast, de dikte afname van deze plaat, is plaatselijk ruim 30%. Hieraan zit de veerbalg geschroefd. Mijn collega heeft deze vanwege de materiaaldikte, beoordeeld als veerbok / asbevestiging Annex 2, met een maximaal toelaatbare dikte afname van 20%. Naar mijn idee moet dit beoordeeld worden volgens Annex 3, veerbevestiging 8E. Het materiaal is niet doorgeroest (gat), dus het zou op dit punt goedkeur zijn. Wie heeft er gelijk?

2395 x bekeken Apk I, Roest ,

    APK Experts

    Het antwoord vinden op deze vraag?
    Meld je dan hier aan voor het APK Keurmeesters forum.