Vraag van de trainer: ventieldopje vastgeroest

geplaatst door: op: 5 aug 2013, 12:30 uur

Een ventieldopje zit vast geroest. Ik kan de bandenspanning dus niet controleren. Goedkeuren, afkeuren of repareren(welke code?), wat zouden jullie doen?

Vriendelijke groet, Jelle.

Toelichting antwoord.

De RDW heeft het volgende standpunt uitgesproken in 2011:

Hierbij het antwoord op de vraag mbt tot de controle van bandenspanning bij vastzittende ventieldopjes.
De bandenspanning dient altijd te worden gemeten. (bij voertuigen met een maximummassa van niet meer dan 3.500 kg)
Als de bandenspanning in beginsel niet kan worden gemeten omdat de ventieldopjes vastzitten, dan moet de klant de ventieldopjes alsnog laten verwijderen zodat alsnog de bandenspanning kan worden gemeten.
Als de bandenspanning in beginsel niet kan worden gemeten omdat bij het ventiel van de binnenste band van een dubbellucht stel niet bereikbaar is, dan moet het buitenste wiel worden verwijderd, zodat alsnog kan worden gemeten.
Een voertuig wordt niet afgekeurd op het niet kunnen meten van de bandenspanning. Het hanteren van de OP1(of het niet kunnen beoordelen van een keuringaspect) is hier ook niet van toepassing. De bandenspanning dient altijd te worden gemeten en indien noodzakelijk op spanning gezet tijdens de keuring.
Tot zover de RDW.

Dus 1. we moeten altijd de bandenspanning controleren en 2. de klant is verantwoordelijk dat dat ook kan.
Praktisch gezien zal je even met de klant overleggen om een vastzittend ventieldopje te repareren. De reparatie code G09 kan je niet gebruiken, dat gaat over een band die niet op spanning is, maar dat kan je in dit geval juist niet constateren.

Kijken we naar de wet dan is het RDW standpunt daarmee zeker in overeenstemming.
REK art 24 en 25 bepalen dat alle eisen moeten worden gecontroleerd tijdens de keuring, dus ook eis 5.2.27 lid 9 Banden moeten de juiste bandenspanning hebben. Bij de wijze van keuren staat dan vermeld dat je de banden zonodig op de juiste spanning brengt. Je kan dus niet afkeuren. Daarnaast wordt ook in de Algemene bepalingen artikel 5.1b.2 vermeld dat de keuring moet worden uitgevoerd met de banden op de juiste spanning omdat het voor meerdere eisen het van belang is, bijvoorbeeld de remproef of controle van de sporing.

Iedereen weer hartelijk bedankt voor de discussie en goed weekend.
Hartelijke groet, Jelle.

 

3735 x bekeken Apk II, Banden ,

    APK Experts

    Het antwoord vinden op deze vraag?
    Meld je dan hier aan voor het APK Keurmeesters forum.