geplaatst door: Tessa Smits - red. op: 30 sep 2011, 10:08 uur
Door een nieuwe EU-richtlijn worden de eisen die worden gesteld aan remmen verzwaard. De richtlijn treedt op 1 januari in werking en geldt voor zowel motorvoertuigen als getrokken materieel. Dit betekent dat de apk-eisen worden verzwaard voor voertuigen die vanaf 1 januari 2012 voor de eerste keer worden te naamgesteld.
De nieuwe regeling houdt in dat de remvertraging van voertuigen bij de apk, maar ook bij controles langs de weg, gelijk moet zijn aan de waarden die het voertuig had bij eerste toelating. In de praktijk blijkt namelijk dat voertuigen na verloop van tijd lang niet meer dezelfde remvertraging hebben dan toen ze voor de eerste keer werden toegelaten. Dat is logisch, omdat de reminrichting aan slijtage onderhevig is.
Nu is het nog zo dat de remvertraging bij de apk 0,5 m/s2 lager mag zijn dan toen het voertuig nieuw in gebruik werd genomen. De praktijk heeft uitgewezen dat zelfs deze waarde bijna nooit wordt gehaald.
Dit alles betekent dat de gebruikers van deze voertuigen een zeer strak onderhoudsschema moeten volgen en eerder tot vernieuwing van remonderdelen moeten overgaan, hetgeen zeer kostenverhogend werkt.
Bedrijfsauto’s: toelatingseis 5,0 m/s² – permanente eis 4,5 m/s²
Aanhangwagens: toelatingseis 5,0 m/s² – permanente eis 4,5 m/s²
Opleggers: toelatingseis 4,5 m/s² – permanente eis 0 m/s²
Bedrijfsauto’s: toelatingseis 5,0 m/s² – permanente eis 5,0 m/s²
Aanhangwagens: toelatingseis 5,0 m/s² – permanente eis 5,0 m/s²
Opleggers: toelatingseis 4,5 m/s² – permanente eis 4,5 m/s²
APK Experts
Het antwoord vinden op deze vraag?
Meld je dan hier aan voor het APK Keurmeesters forum.